Teme , Kina ,

Ko je kupio South China Morning Post?

Od kada su postojale novine, bilo je bogatih ljudi koji su htjeli da ih posjeduju. U jednom trenutku u vlasništvu Ruperta Murdocha je bilo skoro hiljadu novina. Jedne od njih su bile i Hong Kongu South China Morning Post (SCMP) – koje je prodao 1993. godine kinesko-malezijskom tajkunu Robertu Kuokuzanu za 349 miliona dolara (ekvivalent od 574 miliona dolara u današnjem novcu). Sada, Kuok je prodao SCMP kineskoj internet kompaniji Alibaba, ovaj put za samo 266 miliona dolara.

Javno lice Alibabe je njen karizmatični osnivač Jack Ma, drugi najbogatiji čovjek u Kini. Alibaba se često naziva Amazon.com Kine. To je ujedno i eBay Kine, PayPal Kine i YouTube Kine i za razliku od Amazon.com, Alibaba zapravo stvara profit.

Poređenja između kupovine SCMP-a i Jeff Bezosove kupovine The Washington Post su neizbježna. Jeff Bezos je osnivač Amazona. Razlika je u tome što Bezosov Amazon nema jaku podršku kineske vlade, glavna sredstva iz kineske državne banke, bliske veze sa porodicom bivšeg kineskog lidera, te kavaljerki stav  prema vladinim represijama. Alibaba je sve ovo i još mnogo toga.

Još jedna razlika je u tome što je Bezos kupio i postao vlasnik The Washington Post, vodeće novine Sjedinjenih Država, u ličnom svojstvu. Korporacija Amazon.com nije uključena. SCMP je kupila sama Alibaba.

Presude na Bezosovo upravljanje Post-om su odlučno mješovite, ali niko ne vidi negovo vlasništvo dijelom vladinog plana za kontrolu vijesti. Najozbiljnije optužbe su da kao i svaki poslovni vlasnik, Bezos možda neće težiti da uvrijedi velike kupce kao što je američka vlada.

Uređivačka politika

Vlasništvo Alibabe nad SCMP-om je sasvim drugačiji slučaj. Iako nije u državnom vlasništvu, na mnogo načina, Alibaba je kompanija kineske vlade, ili barem se izvana posmatra kao agent kineske vlade.

Za razliku od američke vlade, kineska vlada nema pravnu provjeru i ravnotežu da spriječi miješanje države sa medijima. Naprotiv: kineska vlada izravno posjeduje većinu kineskih novinskih kuća. Oni su malo više od propagandne mašine.

Hoće li vlasništvo SCMP-a pratiti partijsku liniju prilikom izvještavanja o Kini? Svakako. Niko ozbiljno u to ni ne sumnja, a pronicljivi posmatrači su čak istakli da su i prethodni vlasnici već održavali uređivačku politiku koja je išla u korist Pekinga.

Kinesko vlasništvo nad SCMP-om će teško imati efekta na popularno mišljenje u Hong Kongu. Ljudi u Hong Kongu su izuzetno dobro informisani o Kini i, u svakom slučaju, SCMP objavljuje na engleskom jeziku maloj grupi poslovne i intelektualne elite. Vodeće kineske novine u Hong Kongu imaju oko 20 puta veću cirkulaciju od SCMP-a.

Kontrola SCMP daje Pekingu čvrstu platformu za izdavanje kineske verzije svjetskih događaja u ostatku svijeta izvan Hong Konga. Kao što je rekao izvršni predsjednik Alibabe, Joseph Tsai, najavljujući kupovinu, "zapadni mediji se ne mogu složiti sa sistemom upravljanja u Kini. Mi vidimo stvari na drugačiji način."

Šta se može očekivati

Ta izjava je čudna, pošto dolazi iz e-commerce kompanije, a još je čudnija zbog toga što ju je rekao tajvansko-kanadski izvršni predsjednik. Međutim, u Kini, politika čini čudne nespojive oblasti.

Političko misteriozni gospodin Tsai je rođen u Tajvanu, ali je očigledno kanadski državljanin.  Toronto Star je objavio 2014. godine da je "glasnogovornica Alibabe odbila da kaže gdje i kada je Tsai živio u Kanadi."

U Vankuveru postoje velike emigrantske zajednice iz Tajvana i Hong Konga. Tsai, koji živi u Hong Kongu i sponzorira gradski lacrosse tim je očigledno povezan sa ovim grupama.

Čini se više vjerojatno da je obrazovani Tsai mozak koji stoji iza Alibabine kupovine SCMP-a nego ponekad ekscentrični Jack Ma. Unakrsni politički trougao koji povezuje Hong Kong, Tajvan i Kinu su mutne vode, mnogo dublje nego samo Južnom kinesko more.

Položaj Tsaija u njemu je daleko od jasnog. Ali da rođeni kanađanin optuži zapadne medije za lošu pokrivenost Kine je u najmanju ruku čudno.

Uloga kineske vlade u sporazumu sa SCMP-om može biti na dohvat ruke, ali se jasno vidi da njihova ruka ustvari vuče konce.

Ljudi u Hong Kongu vide SCMP - i njihovu uredničku perspektivu - svaki dan na ulicama grada, na bilbordima i na lokalnoj TV stanici. Alibabina kupovina SCMP-a znači da će ljudi širom svijeta vidjeti SCMP.

Ovo je mala ili nikakva vrijednost za kinesku internet kompaniju kao što je Alibaba. Međutim, to može biti vrlo vrijedno za kinesku vladu prilikom njihovog oblikovanja percepcije međunarodnih odnosa između Hong Konga, Kine i Tajvana.


Stavovi izraženi u ovom članku su autorovi i ne odražavaju nužno uredničku politiku APA Agencije.

Izvor: AlJazeera / APA.ba
Tags: Kina Tajvan Alibaba Kanada